31.10.2009

Syksy.

Mä olin tänään reipas ja lähdin käymään Prismassa. Onneksi en ollu niin reipas että olisin menny keskustaan Suomalaiseen. Olisin ostanu mm mustetta tulostimeen ja kansion. Mutta ei. Ajattelin että saan ne Prismastaki. Ei vaan ollu auki. Sinällään palkitsevaa polkea vähän matkaa Prismaan ja huomata sen olevan kiinni sen sijaan että olisi menny junalla keskustaan ja huomannu siellä että kaikki on kiinni. Prisman viereisen bensa-aseman K-market oli onneksi auki nii sain kahvia ja klementtiinejä. Lopputulema siis on se että oon syöny tänään kilon klementtiinejä. Vois tehdä kohta puuroa kun klementtiinit ei oo hirveen nälkää pitäviä. Enkä mä oo syöny tänää juuri proteiineja nii jos tekis spelttipuuroo sais vähän niitäki.

Mä oon siivonnu tänään. Jopa sängyn alta. Laukut tosin on vielä luovassa epäjärjestyksessä. Huomenna voisin siivoilla yhteisiäki tiloja, luulen et se olis vähän niinku mun vuoro. Lakanoitaki vois pestä, tänään en pessy ku Sofia oli pessy pyykkiä nii jos olisin tuonu tänne vielä märkiä lakanoita nii oitais hukuttu ilmankosteuteen eikä ne olis koskaa kuivanu.

Eilen oli anatomian ja fysiologian tentti. Mä oon edelleen aivan innoissaan anatomiasta ja fysiologiasta. Osittain varmasti senki takia et se opettaja on aivan mahtava ja sen takia että mä oon hyvä siinä, keskivertoa parempi, niin mua motivoi se että mä pystyn auttaan muita selittämällä niille miten joku toimii. Tentti meni hyvin. Vastasin termiselityksiin (veriplasma, sydänpussi, luuydin, maksa ja munuainen) ja nefronin toimintaan. Pakollisena oli luut ja lihakset, niiden merkityksen selitys jäi lyhyeksi kun meinas loppua aika. Piirsin hienon nefronin. Osasin myös tunkea latinoita sopiviin väleihin, vaikken saanutkaan käyttää mun lempinimeä, truncus brachiocephalicus. Multa loppu lyijy kesken tentin, stressas ku sit piti miettii et mitä voi kirjottaa uudelleen jos jotain kirjotti vähän huonosti ku seuraava kynä (jonka sain opettajalta) meinas tylsyä olemattomiin. Oli ihan ala-aste -olo ku unohti kattoo jotain niin alkeellista kuin että onko kynässä lyijyä.

Mutta mikä tässä anatomian ja fysiologian oppimisessa (ei siis opiskelussa) on naurettavaa on se että koko ajan tuntuu enemmän ja enemmän siltä ettei osaa mitään. Tai siis joo, mä sisäistän sen että miten pitoisuudet vaihtelee nefronissa jne mut mä en silti tajua kunnolla miksi ne tekee niin. Mä lähetin pari sähköpostii sille opettajalleki ku en jotain tajunnu. Se oli sanonu et saa kysyä, vastaukset se lähettää kaikille että kaikki oppii. Eli että yksityisopetusta ei saa mutta yksityisiä kysymyksiä saa esittää. Vissiin se ei ollu lähettäny mun kysymyksiin vastauksia kaikille kuitenkaan. Toisaalta ei tenttiin aivan liittynytkään se että miten B12-vitamiinin puutos aiheuttaa pernisiöösin anemian. Tajusin myös kyllä sitten sen etten voi sitä tajuta miten B12-vitamiini vaikuttaa punasolujen rakenteen syntymiseen tarkalleen kun en tiiä riittävästi punasolujen muodostumisesta enkä B12-vitamiinin rakenteesta. Samoin mua häiritsee se että kun rusto ei kerta luudu, miten epifyysilevy sitten luutuu kun se kerta on rustoa. Ja jos luukalvon alle muodostuu suoraan luuta niin miten ihmeessä se muodostuu?

Seuraavana olis ensiapu, sit farmakologia.

Mä oon myös nukkunu sikana viimesen 30 tunnin aikana. Eka nukuin parin tunnin päiväunet. Sit nukuin 8 tunnin yöunet, olin jonku aikaa hereillä ja jatkoin yöunia 4 tuntia. Jostain syystä ei nyt hirveesti nukuta kun oon nukkunu sen 14 tuntia ja syöny kilon klementtiinejä. Vois vaikka kirjottaa Venlan kirjeen loppuun. Alotin sen joskus kauan sitten kun tulin Lahdesta.

Viirivehka on edelleen elossa, siihen on tullut uusia kukkiakin!

2 kommenttia:

Johanna / Kätilön käsistä kirjoitti...

Epifyysilevy muodostaa myös tiivistä luuta aivan siihen epifyysin pintaan.
Mutta toisaalta, eikös sanota, että lapsilla on hyvin rustosia luita ja siksi niin taipuisia -> rusto voisi luutua? Mistä tuo "rusto ei luudu" on peräisin, koska olen aina ollut siinä uskossa, että tosiaan vauvat on tosi rustosia ja ne luutuu sitten.

Ajatuksen sekamelskaa näin tasan puoliltaöin. Keräilen ajatukseni ja painun nukkumaan.

Pirianna kirjoitti...

Siis esim rusto nikamissa ei mun käsittääkseni voi luutua. Ja joo osa luista luutuu rustoisista malleista, mut miten se rusto sit eroaa nivelrustosta ja miten se käytännössä luutuu. Ja Suni nimenomaan (muistaakseni) ilmaisi pitkien luiden pituuskasvun niin että epifyysilevy kasvaa ja se luutuu. Ja mua häirittee se että miten se luutuminen siis tapahtuu, eihän sitä tyhjästä kuitenkaan synny eikä rusto päätä yhtäkkiä olevansa luuta!

Sekamelskaa itelläki, mä painun nyt vihdoin kirjottaan sitä kirjettä ja sit taas nukkuun.