27.11.2009

Helmet.

Tee on hyvää. Mun pitäis juoda enemmän teetä. Mä juon nykyään lähinnä kahvia jos juon jotain muuta kuin vettä. Eikä niin paljon kahvin juominen ole ehkä kovin terveellistä. Mulla myös on niin paljon teetä, että voisi olla hyvä juoda niitä pois niin olisi hieman enemmän kaappitilaa. Mun teenjuonnin määrää kuitenkin rajoittaa hieman se että stressaan siitä etten vahingossa riko Sofian vedenkeitintä kun mulla ei ole omaa. Ei se kyllä edes mahtuis minnekään vaikka mulla olis, paitsi parvekkeelle. Mä toisaalta tykkään siitä ettei mun huoneessa ole yhtään ylimääräistä tilaa, mutta keittiössä sitä on aivan liian vähän ottaen huomioon kuinka paljon mulla on astioita ja kuinka paljon mulla olisi erilaisia jauhoja ja siemeniä ja vedenkeitin ja sauvasekoitin jos mulla vain olisi enemmän tilaa.

Mä olen itse itselleni diagnosoinut mahdollisen kalsiumin- ja raudanpuutteen. Mä käytän aika vähän maitotuotteita, oon jo pitkään käyttäny niin voi hyvinkin olla että mulla olis kalsiuminpuute. Mulla on kyllä jotain tabletteja puutoksen ehkäisyyn mutta oon aika laiskasti syönyt niitä. Luin eilen äidin raskaudenaikaisen päiväkirjan (äiti siis on kirjoittanut sen mulle odottaessaan mua) ja äiti oli kirjottanu sinne kuinka sen lonkkaa on särkeny ja kuinka sillä on ollut suonenvetoja ja terveydenhoitaja oli sanonut että se voi olla oire kalsiumin puutoksesta. No, mulla on parin viikon aikana vetänyt pari kertaa suonta ja oon miettiny että miksi mun lonkka on kipee epämääräisellä tavalla iltaisin kun meen nukkumaan. Ajattelin että jos nyt söisin noita tabletteja ja katon että auttaako se ja kiinnitän huomiota enemmän siihen että saan riittävästi ruuasta kalsiumia. Raudan puute puolestaan voi olla sen takia että oon nyt käyny tiheään luovuttamassa verta: 3 kertaa alle 7 kuukaudessa. Luin että naisilla menee 5 kk siihen että menetetty rauta korvautuu ruuasta saadulla raudalla. Enkä oo rautatablettejakaan (kapseleita itseasiassa) muistanu kovin aktiivisesti syödä vaikka oonki niitä aina veripalvelusta saanut. Eli vois syödä kunnon kuurin nyt. Sitten voinkin käyttää luovuuttani kun raudan kanssa ei saisi ottaa mitään kalsiumpitoista ja kalsiumia pitäis ottaa pari kertaa päivässä eli mun pitäis muistaa ottaa kolme kertaa päivässä jotain riittävin väliajoin.

Tänään ei ollut koulua. Kävin kuitenkin koululla syömässä ja Susanna piti mulle toisen sisäisen hyvinvoinnin ohjauksen. Se oli aivan mahtavaa. Tuli aivan älyttömän hyvä mieli. Suorastaan sanoinkuvaamattoman suuresti. Tein myös viimeisen vaadittavan tiedonhaun tietotekniikan kurssille loppuun. Olin tehnyt tosi fiksusti: puuttui yksi tehtävä kuudesta ja se oli tietysti lähdeluettelon tekeminen. Siinä sai sitten googlailla että löytää lähteet uudestaan. Eipähän tarvi enää sitäkään stressata. Vielä pitäis tehdä laaja kirjallinen työ viestinnän osuuteen.

Huomenna on luokan pikkujoulut. Odotan mielenkiinnolla. Aivan kaikki ei oo tulossa mutta melkein kaikki kuitenkin. Saa kuulemma laittaa nätit vaatteet päälle. Se on kivaa. Mua vähän stressaa ku joskus musta on tuntunut hieman ylipukeutuneelta ja se ei ole kivaa. Nyt kyllä kaikki tietää mut ja tietää että mä käytän normaalistikin hameita ja mekkoja, paitsi silloin kun musta tuntuu vanhalta mieheltä. Niin tuskin kukaan katsois karsaasti mua vaikka olisinkin periaatteessa ylipukeutunut.

Mä tein myös suunnitelman että luen kirjan. Toscanan auringon alla. Ostin sen vähän ennen kuin muutin pois enkä ehtinyt sita aloittaa ennen ja jälkeen en kyennyt. Nyt voisi olla sopiva aika.

Mä en kyllä oikein ymmärrä miten ihmiset jaksaa lukee tätä. Sekin on kyllä kummallista että kirjoittaa eikä tiedä että ketkä tämänkin kenties lukee. Tai siis tiedän kyllä että meidän Pinja lukee suhteellisen säännöllisesti kun se alkaa valittaa että päivitä blogis jos en vähään aikaan ole kirjoittanut mitään (tai vaikka olisin kirjoittanut edellisenä päivänä mutta sillä on tylsää) ja pari muuta ainakin satunnaisesti kun jotakin ovat kommentoineet. Mutta muuten ei siis mitään havaintoa. Mä oletan että kukaan tuntematon ei tätä lue, mä ainakaan en jaksais lukee tällasta jos en tuntis ihmistä.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

mä rakastan kommentoitia:)
Naisilla(ja miehillä, en tieä miksi jaottelen sukupuolella tätä, koska sillä käsittääkeni ole emrkitystä. Ehkä johtuu sun äidin raskausajan päiväkirjasta)) aika usein suonenvedot on myös merkki magnesiumin puutteesta. Henkilökohtainen kokemukseni on, että magnesium on auttanut hyvinvointiani eteenpäin. Magnesiamaito on kuulemma parasta(ja myös kallista). Sitä voi vaikka käyttää yhden pullon(hinta n.10e) ja sit jatkaa apteekista saatavalla Emgesanilla.
Itse olen käyttänyt kaikennäköisiä magnesium-tuotteita, paitsi en tuota maitoa. Ja kaikki on toiminut.
Mutta tuo vitamiinimeininki on loputon suo. Sieltä löytää itselleen uutta mitä tarvitsee:)
T:koulu-venla

Pirianna kirjoitti...

Musta on hienoa että sä kommentoit : D Joo niin mäkin oon kuullu et magnesium auttais. Mulla vaan ei aiemmin oo pahemmin vedellyt suonta ja luin jostain et magnesium ei imeydy jos on kalsiuminpuute. Niin ajattelin että kokeilen ensin syödä noita kalkkitabletteja kun niitä mulla valmiiksi on ja jos ei auta niin sitten menen ostamaan magnesiumia. Kun aika varma oon siitä että en saa riittävästi kalsiumia kuitenkaan. Ja juu, varmasti on loputon suo. Mahdollisimman pienellä uppoamisella yritän elellä.

S kirjoitti...

Magnesiumia ja kalsiumia kannattaa käyttää parina, ne täydentävät toisiaan. Ne on kuitenkin hyvä ottaa eriaikaan eli kalsiu aamulla ja magnesium illalla, sillä se tuo myös laadukkaampaa unta. Rautavalmisteita ei sitten saa ottaa maitotuotteiden eikä kalsiumin kanssa. Suosittelen jotain nestemäistä ratavalmistetta, joita saa esim. luontaistuotekaupoista. Ovat ihan ok makuisia ja niissä on myös B-ryhmän vitamiineja ja muita lisätty. Nestemäiset imeytyvät paremmin ja rauta-arvot nousevat nopeammin. Tehon huomaa lisäänytneenä vitaalisuutena.

Tee on hyvää, suosittelen lisäämään=) Kaikissa teelaaduissa on mukavasti antioksidantteja suojaamaan vapailta happiradikaaleilta.

Kiitos blogistasi muuten=)

Johanna / Kätilön käsistä kirjoitti...

Ihan jostain isommasta ruokakaupasta saa magnesiumtabletteja, joissa on kalsiumia mukana. Niitä mä oon vedellyt. Paitsi en enää, koska syön niin paljon maitotuotteita muutenkin.

Raskaana ollessani söin kalsiumit muistaakseni aamulla ja raudan illalla appelsiinimehun kanssa (c-vitamiini edistää raudan imeytymistä). Tosin tuo saattaa närästää, mutten usko että sulla olis mitään ongelmaa, kun et ole raskaana (tietääkseni??) :DD
Parempana kyllä oon pitänyt luontaistuotekaupoista ja isoista ruokakaupoista saatavaa Kräuterblutsaftia, joka on yrttijuoma. Siinä rauta on sellasessa muodossa, että imeytyy paremmin.

Pirianna kirjoitti...

Juu. Mä vaan en lähtökohtaisesti halua syödä jatkuvasti mitään lääkkeitä tai lisiä, ajattelin että syön nyt pois nuo mitä mulla on jo kuuriluontoisesti ja jos ei auta niin mietin sit et mitä sen jälkeen. Kun turhaa pyörivät tuossa tiellä.

En oo raskaana : D enkä kyllä aiokaan ainakaan ennen kun oon valmistunu.