8.10.2009

Truncus brachiocephalicus.

Tänään oli koulua. Huomenna ei ole. Kolme päivää aikaa kyllästyä. Tai sit mä voisin leikkiä opiskelevani anatomiaa ja fysiologiaa. Lenkille ei oikein passaa lähtee ku oon edelleen kipee. Siivota vois kans. Mikrobiologian jotain juttuja vois yrittää myös kattoo, mulla vaan ei oo kirjaa nii en tiiä kuin paljon sen eteen voin tehä, enkä kyllä varmaan jaksaiskaan.

Mä pääsin leikkeleen sydäntä tiistaina! Ja näin ja koskin keuhkoja. Toivottavasti mä pääsisin harjottelussa ruumiinavaukseen. Käytiin myös sikiön verenkierto, se on nerokas systeemi. Tänäänki oli anatomiaa ja fysiologiaa. Harmittaa kun se loppuu kohta. Eikä pelkästään sen takia että aihe kiinnostaa, opettaja on myös aivan mahtava ja muistuttaa edelleen hämmästyttävissä määrin Rönkää murre- ja sukupuolieroja lukuunottamatta. Ennen joulua on kyllä vielä patofysiologiaa ja keväällä lisää anatomiaa ja fysiologiaa eli lisää piisaa kyllä.

Farmakologian luennot on suurin osa ollu syvältä. Hehkeää istua illalla koulussa kuuntelemassa kuinka joku lukee suoraan kalvolta ääneen juurikaan lisäämättä asiaan mitään. Ei meidän ehkä myöskään tarvis tietää insuliinin aminohappojärjestystä. Toisaalta olis kiva jos jotakin kysyttäessä luennoitsija osais sanoo muutakin kuin että "mä en kyllä nyt osaa sanoo". Tänään en kyllä juurikaan keskittyny luentoon kun eilinen oli niin turhauttava ja aina kun kuuntelin tänään oli tyyli sama kuin eilen vaikka olikin eri ihminen. Eli opettelin latinaa siinä samalla. Jos joku kiinnitti muhun huomiota, luuli varmaan että mä teen sikana muistiinpanoja vaikka oikeesti kirjotin vaan uudestaan ja uudestaan truncus coeliacus - arteria mesenterica superior - arteria renalis - arteria ovarica/testicularis - arteria mesenterica inferior -> arteria iliaca communis ja muuta vastaavaa.

Enää mä en huomaa jatkuvasti että oon oppinu uusia asioita vaikka tietenkin sitä koko ajan teen. Tänäänkin opin siis paljon latinaa, olettaen että mä ehkä muistanki siitä jotain vielä huomenna. Ja epäilemättä mä opin että nouseva ja laskeva aortta sekä aortan kaari ovat tavallaan rinta-aortan sisäisiä termejä. Koulussa on kuitenkin edelleen kivaa jos ei lasketa erinäisiä tietotekniikan ja viestinnän tunteja.

Ei kommentteja: